Ještě před pár týdny jsem tuto kapelu vůbec neznal, ale když do redakce dorazily promo nahrávky a tato byla označená podtitulkem „něco jako SONIC YOUTH“, nemohl jsem jako příznivec rock n´rollové a kytarové scény nesáhnout právě po tomto disku. V té chvíli jsem ještě nevěděl, jak dobré to bylo rozhodnutí. Deska „A New Morning…“ je třetí řadovka těchto nadějných Švédů a splňuje pro mne vše, co má správná dravná a syrová indie muzika obsahovat. Ihned jsem se začal o kapelu zajímat a zjistil jsem, že jde o skupinu politicky angažovanou a sice silně levičácky zaměřenou. Buklet alba je vyzdoben citáty ideově spřízněných filosofů a autorů. Vše koresponduje s antiglobalizačními postoji, vše je anti kapitalistické. Hudba pro účastníky protestů proti zasedání fondu světové banky, tak by se ideově dali THE (INTERNATIONAL) NOISE CONSPIRACY zařadit. To mi sice nijak neimponuje, ale když je hudba kvalitní, nepřekáží mi to. Co se však samotné muziky týče, je neuvěřitelně opravdová, divoká a nespoutaná.
Jistě jste si všimli, jak se garážový rock posledních několik let dostává do popředí zájmu na úkor třeba ještě před třemi lety vyzdvihovaného nu-metalu. A právě THE (INTERNATIONAL) NOISE CONSPIRACY patří do této kategorie. V jejich muzice je cítit nespoutaný vzdor a revolta pradávných detroitských agitátorů MC 5 i THE STOOGES Iggyho Popa. To když zpěvák Lyxzén hystericky štěká do hlukových kytarových stěn. V muzice této kapely můžeme naleznout i odkaz indie souborů PIXIES, SONIC YOUTH, MUDHONEY či zvířeckost punkových průkopníků DEAD BOYS, jejíchž dávno zesnulý frontman Stiv Bators barvou hlasu připomíná projev Lyxzéna asi nejvíc. Líbí se mi jak kapela své písně obohacuje různými zajímavými doplňkovými nástroji. Tu je slyšet skvělá jazz rocková saxofonová sólíčka v „Bigger Cages, Longer Chains“ tu zas barové piáno dodá „Breakout 2001“ neuvěřitelný drive. Často jsou skladby obohacené plochami nádherných hammondů, tak jako „Born Into A Mess“, které navozují nostalgický pocit dávno odešlého a dnes znovu objeveného retra. Vynikající je syrový a živelný kytarový sound, který dodá nahrávce na neuvěřitelné autetičnosti a opravdovosti. Přes tuto bohatost drží album perfektně pohromadě a udržuje si vysoký standart komplexního dílka, obsahujícího skutečně silné rock n´rollové písně. Mezi skladbami jsou mými favority „Capitalism Stole My Virginity“, kterou rozcinká skvělá gothic rocková kytárka a výtečný přímý Iggyovský rock n´roll v „Breakout 2001“ s antiglobalizační proklamací. Občasná hypnotičnost v „Last Century Promise“ je střídaná s riffovými „Up For Sale“ či „Dead Language Of Love“. Nejmelodičtějším kouskem je právě již zmíněná heroická „Born Into A Mess“ s atmosférou HANOI ROCKS, zkrášlená však hustou hradbou pradávných hammondů.
V těchto letních dnech vychází pouličním bojůvkářům z THE (INTERNATIONAL) NOISE CONSPIRACY již následovník a sice čtvrté album „Armed Love“, které produkoval slovutný los angelský boreček RICK RUBIN, jenž je podepsán již pod skvělými alby SLAYER, RED HOT CHILI PEPPERS, THE CULT, JANE´S ADDICTION, DANZIG, THE MARS VOLTA či AC/DC. Kapela má za sebou několik světových šňůr s daleko známějšími soubory z nichž zmíním třeba kultovní Brity RADIOHEAD či texaské mrtvolky z AT THE DRIVE – IN. A tak jsem zvědav jak novinka „Armed Love“ dopadne v porovnání s tímto velice silným předchůdcem. Faktem zůstává, že „A New Morning, Changing Weather“ je neskutečně života schopnou a kvalitní nahrávkou.
CD k recenzi poskytli Day After records